“Kenapa jach kok engkong harto sampé batalin »Elektra«?” terkarang oleh Joss Wibisono

Harep ini link diklik doeloe dan videonja dilihat en didenger. Kalow tida soeka sama jang namanja opera, tjoekoeplah bebrapa minit sadja lihatnja. Sak soedanja itoe baroe batja ini toelisan lebih landjoet.

Soprano Djerman Evelyn Herlitzius sebagai »Elektra« di Semperoper Dresden (2016)
Soprano Djerman Evelyn Herlitzius sebagai »Elektra« di Semperoper Dresden (2016)

Freudian

Itu tadi aria Allein! Weh, ganz allein! dari opera Elektra tertjipta oleh Richard Strauß [1864-1949] jang libretto (sjairnja) terkarang oleh Hugo von Hofmannsthal atas satoe dramanja Sophokles, poedjangga Joenani poerbakala. Dalem ini aria Elektra menjataken dia ada rindoe loewar biasah sama dia poenja bapak. Ma’loem Elektra ada poenja rasa birahi sama bapaknja dia. Inilah kebalikan Oedipus, soalnja Oedipus ada rasa sjoer sama dia poenja iboe. Maka kalow ada Oedipus komplex, inilah lelaki moeda jang ketarik hati sama dia poenja iboe sendiri, atawa prampoewan toea; hatta djoega ada jang namanja Elektra komplex. Ini teroetamanja menoelari prampoewan (moeda) jang ketarik sama dia poenja bapak, atawa laki toewa.

Elektra (kiri) sama Chrysothemis. Janice Baird peranin Elektra en Irmgard Vilsmaier Chrysothemis, pentas di Seattle Opera
Elektra (kiri) sama Chrysothemis. Janice Baird peranin Elektra en Irmgard Vilsmaier Chrysothemis, pentas di Seattle Opera

Selain Elektra, ini opera djoega ada tampilken Chrysothemis, Elektra poenja adik. Chrysothemis poenja watak ada lain sekali sama dia poenja kakak. Kalow Elektra itoe begitoe tjintah sama dia poenja bapak, dan ingin mati2an bales dia poenja kematian, sampèk tida kerasa perloe kawin segala matjem, Chrysothemis djoestroe mengobar-kobar dia poenja rasa keprampoewanan. Prampoewan itoe misti kawin en poenja anak, itoe kodrat. Begitoe ada fikiran Chrysothemis. Mangkaknja di achir dia poenja aria, larik2 njang dibawaken sama Chrysostemis ada kajak gini: Nein, ich bin ein Weib und will ein Weiberschiksal njang artinja, “Tida, akoe ini prampoewan dan pingin dapet kodrat prampoewan poela” Ini link bisa dilihat en didenger aria si Chrysostemis.

Elektra (kanan) sama iboenja Klytemnestra. Nadine Secunde ada maen Elektra en Agnes Baltsa ada maen Klytemnestra
Elektra (kanan) sama iboenja Klytemnestra. Nadine Secunde ada maen Elektra en Agnes Baltsa ada maen Klytemnestra

Selain Chrysothemis en Elektra, dalem ini opera misih ada tokoh ketiga, itoelah Klytämnestra, Elektra (dan Chrysothemis) poenja ibu. Klytämenstra ada toeker2an birahi sama Aegisth, dan dia ini bener2 dibentjih totaal sama Elektra. Arianja Klytämnestra bisa dilihat pada link ini. Antara lain Klytämnestra ada njanji ich habe keine guten Nächte. Weißt du kein Mittel gegen Träume? njang kemungkinan ertinja “Semaleman tidoerkoe keganggoe teroes. Ada taoe djamoe boewat lawan mimpi?” Mangkaknja dalem ini opera Elektra orang bisa lihat ada tiga prampoewan jang beda2 dan melawan satoe sama njang laennja. Elektra ada lawan sama dia poenja iboe, Klytämnestra, teroes Klytämnestra sendiri djoega ada lawan sama dia poenja anak, Elektra itoe. Chrysothemis ada lawan Elektra, tapi dia sadikit mengarti sikap Klytämnestra, dia poenja iboe. Hatta di sini orang ada lihat anasir baroe dalem doenia opera.

Sak belonnja Elektra opera selaloe main soal tjinta birahi laki prampoewan, lalu prampoewan biasanja djadi maijit. Tapi dalem Elektra jang ada tjoemah tiga prampoewan jang saling bentji2an. Kenapa prampoewan? Sampé tiga lagi? Koetika abis, dalem ini opera memang ada doea prampoewan jang djadi maijit, tapi itu tida lantaran tjinta birahi, melainken djoestroe kerna bentjih dengki. Sak soedanja itu misih ada satoe laki jang mati, itoelah Aegisth, Klytämnestra poenja simpenan.

Di sini orang ada lihat Elektra sebagé penerapan teori2 djiwa Siegmund Freud dalam panggoeng opera. Freud ada bikin risalah2 tentang histeri en mimpi. Njang histeri adalah Elektra en njang ngimpi adalah Klytämnestra. Chrysothemis ada kedjepit di antara kedoewanja. Jang djoegah penting adalah Hugo von Hofmannsthal penoelis libretto, larik2 sjair Elektra. Fikiran Von Hofmannsthal mirip sekali sama fikiran Freud. Di Wina pada toeker ganti abad 19 manoedjoe abad 20, Freud en Von Hofmannsthal sangat ketarik pada histeri, mimpi dan prampoewan. Elektra boewat kali pertamanja dipanggoengkan di Dresden tanggal 25 Djanoeari 1909.

harto berdarah
Hatta, selain jang baroe dalem soal prampoewan itu, opera Elektra ini djoega ber-darah2 banget. Semisal ajah Elektra, njang poenja nama Agamemnon, dibatjok mati sama Aegisth njang toeker2an birahi sama Klytämnestra, Elektra poenja iboe. Dari soal ber-darah2 bisa dilihat pada aria (njanji solo) Elektra jang sjairnja kajak gini: Sie schlugen dich im Bade tot, dein Blut rann über deine Augen, und das Bad dampte von deinem Blut. Artinja: “Marika batjok kamoe sampèk mati di kamar mandi, darahmoe moentjrat ke mata en kamar mandi mengoeap lantaran kamoe poenja darah”. Dalem ini opera ada djoega adegan boenoeh2an, jaitoe koetika Orest (adiknja Elektra) ada batjok kepalanja Aegisth. Richard Strauß tjoeman kasih soeara orang teriak mati, tida ada adegan boenoeh2an langsoeng. Tapi terkadang ada poela pertoendjoekan opera jang kasih toendjoek dengen djelasnja atjara batjok2an kepala ini.

Elektra di Semper Oper poenja panggoeng jang gagal di-ton2 sama engkong harto
Elektra di Semperoper poenja panggoeng jang gagal di-ton2 sama engkong harto

Ber-darah2 gitoe djelas tjotjok bener boewat engkong harto. engkong kan soeka miris2 darah gitoe. Wektoe dia tampil koewasah sadja ada brapa liter (batja: ratoesan bisa djoega riboean malah ratoesan riboe liter) darah orang PKI njang dia kasih toempah. Belon lagi darah orang Timor Potugees njang negeri marika dia serboe, teroes darah orang Indonesia laen di Tandjoeng Priok, di Papoea, di Atjèh, di Sampang, dan misih banjak literan darah laen njang teroes2an ada ditoempahinja sama dia, sampé achir dia poenja koewasa taoen 1998. Maka tida akan bikin orang kaget kalow memang harto mangandoeng niatan besar oentoek djoega maoe nonton ini opera. Hatta, maka itoe wektoe engkong harto ada dolan maen ke Dresden tanggal 5 april 1995. Di sana ada Semperoper njang terkenal banget. Bisa klik situs webnja.

Elektra dalem pentasnja Dresden poenja Semper Oper
Elektra dalem pentasnja Dresden poenja Semperoper

Para pemain sak benernja rada ogah main boewat diktator kajak engkong harto. Marika kan belon lama bebas dari diktator kuminist SED, Golkarnja Djerman Timoer. Tapi setelah di-boedjoek2 achirnja marika ada maoe djoega. Tjuma ada sjaratnja lho: sak belonnja pentaskan Elektra marika maoe mainken doeloe lagoe Timor Timoer sebagé protes terhadep haoes darahnja si engkong. Pada saat itoe hadirin akan dipersilahken berdiri oentoek mengheningken tjipta dalem rangkah mengenang korban2 daripada engkong harto di Timor Timoer.

Sigrahlah orang Timor Timoer di loewar negri marika pada siboek2 tjari lagoe njang bisa dimainkan orkest gedhé, sebesar orkestnja Semperoper jang poenja nama Staatskapelle Dresden dan ada poenja 150 orang pemain lebih. Marika bikin aransemen lagoenja. Persiapan bisa dibilang tjoekoep matengnja. Kerna orang pasti akan tahoe itu boekan lagoe Elektra, tapi lagoe dari negri laen.

Tapi apatah pasalnja? engkong harto ternjata tida nongol2 djoega di dalem gedoengnja Semperoper. Dia poenja mobil ternjata ditjegat oleh tjetjoengoek Timtim njang soendal2, dalam katjanja mata Neu Ordnung alias orde baroe. engkong harto marah besar bener. Pagi harinja wektu nonton Moeseum Zwinger, batok kepala si engkong soeda digeboek goeloengan koran sama pemoeda Timor Timoer Luciano Valentim da Conceixão. Luciano seneng banget wektoe dia ada lihat si engkong marah bener, mata merah men-delik2, moeloet seolah kloewar api. Mangkanja pada itoe hari marika ada tekad besar meroengsak atjara, sampèk engkong harto tida djadi nonton opera Elektra njang ber-darah2 itoe. Sajang kan? Padahal ini opera jang bandjir darah itoe pas bener boewat engkong harto.

Ini sampoel depan partituur opera Elektra, terkarang oleh Richard Strauß
Ini sampoel depan partituur opera Elektra, terkarang oleh Richard Strauß

Ada marah besar batok kepala dipoekoel goeloengan koran, achirnja engkong harto tjoemah bisa kasih prentah soepaja Sri Bintang Pamungkas sama Yenny Rosa Damayanti dipendjara. Marika memang ada di Djerman wektoe engkong harto dolan maen ke sana. Jach, tapi engkong harto tida bisa kasih tangkep si Luciano, padahal boekannja Sri Bintang atawa Yenny, tapi dialah jang poekoelken goeloengan koran sama engkong poenja batok kepala.

Chabar berita soal ini djoega bisah dilihat di dalemnja Tapol poenja buletin pada link ini. Teroes foto2 pentas Elektra di Semperoper, Dresden bisa dilihat dalem ini poenja taoetan.

Kalow sak sudahnja batja ini toelisan djadi penasaran banget en ada koepingin banget lihat opera Elektra karja Richard Strauss, kelik azha ini tautan.

Satu pemikiran pada ““Kenapa jach kok engkong harto sampé batalin »Elektra«?” terkarang oleh Joss Wibisono

Tinggalkan komentar

Situs ini menggunakan Akismet untuk mengurangi spam. Pelajari bagaimana data komentar Anda diproses.